Cursussen
Historische letterkunde in de klas *EDU*
Naam cursus |
Historische letterkunde in de klas: Koning Artur op school |
|
Universiteit |
Utrecht |
|
Punten/Credits |
5/6 EC |
|
Cursusdatum |
semester 2 (2020 - 2021) |
|
Inschrijfdatum |
26/10/2020 - 08/01/2021 |
|
Locatie |
UU deels online, deels on campus |
|
Naam docent |
Bart Besamusca (UU) en Marjolein Hogenbirk (UvA) |
|
E-mail contactpersoon |
||
Doel van de cursus |
De student • heeft inzicht in de ontwikkeling en de kenmerken van de Middelnederlandse Arturromans. • kan deze teksten als representanten van historische Nederlandse letterkunde maatschappelijk ‘vertalen’ naar het literatuuronderwijs (HAVO/VWO). • kan de kennis op het gebied van historische letterkunde die hij/zij heeft verworven toepassen bij het evalueren van didactisch materiaal voor het middelbaar onderwijs (Tekst in Context). • kan de keuze voor en het ontwerp van een nieuwe, op moderne leest geschoeide uitgave in de reeks ´Tekst in Context´ onderbouwen op grond van inhoudelijke en didactische argumenten. |
|
Uitgebreide omschrijving |
Het algemene uitgangspunt is de kennis die een docent Nederlands nodig heeft om goed literatuuronderwijs in de historische letterkunde te verzorgen. Goed wil hier zeggen: in samenhang met het didactische materiaal waar hij/zij over moet kunnen beschikken. Dit materiaal moet in overeenstemming zijn met de huidige stand van kennis in de academische letterkunde en inhoudelijk en didactisch geschikt gemaakt zijn voor leerlingen van het VO (bovenbouw HAVO, VWO). Het onderwerp van deze cursus is de reeks ‘Tekst in context’ die verschijnt bij de Amsterdam University Press (https://www.aup.nl/en/series/tekst-in-context). Het gaat om een serie tekstuitgaven van premoderne Nederlandstalige klassieken die bedoeld zijn voor het middelbare onderwijs. De reeks loopt sinds 1997, toen ´Karel ende Elegast´ als eerste deel gepubliceerd werd, naar een ontwerp dat Hubert Slings in zijn dissertatie toelichtte (´Toekomst voor de Middeleeuwen´ (Amsterdam 2000), 180-4). De lange looptijd van de reeks en de intensieve discussies die thans over het literatuuronderwijs op de middelbare school gevoerd worden, geven volop aanleiding om de principes en de uitwerking van de serie nog eens tegen het licht te houden. Sluit de reeks aan bij de huidige generatie middelbare scholieren? We zullen deze vraag beantwoorden aan de hand van de Middelnederlandse Arturromans. Hoe zou een publicatie die gewijd is aan dit type tekst en/of zijn individuele vertegenwoordigers er uit kunnen zien in ‘Tekst in context’ 2.0? |
|
Examen informatie |
Werkvorm Toetsvorm Eindproduct – Opzet voor een deel in de vernieuwde reeks Tekst in Context: 80% Studielast |
|
Boeken/Literatuur |
Het verdient aanbeveling om aan te schaffen: Ingrid Biesheuvel, ´De ridders van de Ronde Tafel. Arturverhalen uit de Lage Landen´. Amsterdam: Atheneum, Polak & Van Gennep, 2012. Bij aanschaf van Biesheuvel kan gekozen worden voor verschillende formaten en daaraan gerelateerde prijzen. |
|
Voorwaarden |
Rooster Bimodaal (deels online, deels on campus UU Drift 25, 301, Utrecht) Data Deze cursus kun je combineren met Nederlands – Taalkunde in de klas. |