Cursussen

Taalkunde in het onderwijs

Naam cursus

Taalkunde in het onderwijs

Universiteit

Universiteit van Amsterdam

Punten/Credits

5 of 10

Cursusdatum

semester 2 (2016 - 2017)

Inschrijfdatum

- 08/01/2017

Locatie

Amsterdam / vrijdagen van 10.00 - 13.00 uur UvA

Naam docent

Marjo van Koppen, Jan Don

E-mail contactpersoon

Doel van de cursus

Vrijdagen van 10.00 – 13.00 uur in Amsterdam (UvA)

  • 10 februari 2017 Oudemanhuispoort (OMHP) D. 1.18 A
  • 17 februari 2017 Oudemanhuispoort (OMHP) D. 1.18 A
  • 24 februari 2017 Oudemanhuispoort (OMHP) D. 1.18 A
  • 3 maart 2017 Oudemanhuispoort (OMHP) D. 1.18 A
  • 10 maart 2017 Oudemanhuispoort (OMHP) D. 1.18 A
  • 24 maart 2017 Oudemanhuispoort (OMHP) D. 1.18 A
  • 31 maart 2017 PC hoofthuis (PCHH) 3.01
  • 7 april 2017 PC hoofthuis (PCHH) 3.08
  • 21 april 2017 PC hoofthuis (PCHH) 3.08
  • 12 mei 2017 PC hoofthuis (PCHH) 3.08
  • 19 mei 2017 PC hoofthuis (PCHH) 3.08

De student:

  1. kent de ontwikkeling van het schoolvak Nederlands en heeft zijn eigen positie bepaalt ten opzichte van het schoolvak Nederlands in het bijzonder in het licht van de huidige discussies over het schoolvak. Deze visie komt tot uitdrukking in de les/lessen die hij/zij ontwikkelt.
  2. Kan de didactische kennis die hij/zij heeft verworven toepassen bij het maken van een module die kan worden ingezet in het middelbaar onderwijs.
  3. kan de taalkundige kennis die hij/zij heeft verworven toepassen bij het maken van een module die kan worden ingezet in het middelbaar onderwijs.
  4. kan de keuze voor en het ontwerp van een dergelijke module onderbouwen op grond van inhoudelijke en didactische argumenten.

Uitgebreide omschrijving

In deze cursus bekijken we hoe taalkunde een rol zou kunnen spelen binnen het schoolvak Nederlands. We doen dat door enerzijds te onderzoeken welke aspecten van de taalkunde op dit moment binnen het schoolvak worden gedoceerd en op welke wijze dit gebeurt. Anderzijds gaan we zelf op zoek naar taalkundige fenomenen waarvan wij denken dat ze geschikt zijn om op de middelbare school te doceren. We onderzoeken vervolgens de taalkundige achtergrond van deze fenomenen en zetten die kennis vervolgens om naar een module die kan worden gebruikt in het middelbaar onderwijs.

 

De uitkomst van deze cursus is concreet een boek/website met een aantal goed doortimmerde modules die kunnen ingezet in het middelbaar onderwijs op het grensgebied van de morfologie en syntaxis.

Examen informatie

Presentaties (30%), Eindopdracht (70%)

 

Boeken/Literatuur

Wordt nog bekend gemaakt.

Voorwaarden

Kosten

Geen

 

Cursusdata

Volgt; de cursus wordt gegeven op vrijdagochtend.

 

Werkvormen

Hoorcollege/presentaties door studenten van literatuur/ eigen onderzoek/groepswerk/groepsdiscussies

Back
nederlandsen-US