NED25-26 Moderne letterkunde in het onderwijs

Naam cursus

Moderne letterkunde in het onderwijs. Literatuur en burgerschap: gesprekken over literatuur als burgerschapsvaardigheid

Universiteit

UU

Punten/Credits

5/6 EC

Cursusdatum

semester 1 (2025 - 2026)

Inschrijfdatum

12/06/2025 - 22/09/2025

Locatie

Utrecht

Naam docent

Dr. Kila van der Starre (UU) & Dr. Siebe Bluijs (TiU)

E-mail contactpersoon

Kila van der Starre

Doel van de cursus

De student kan na afronding:

  • Canonieke en niet-canonieke moderne literatuur analyseren en interpreteren in het licht van hedendaagse methoden en theorieën uit de neerlandistiek en literatuurwetenschap, en in het licht van onderwijs in burgerschap;
  • actuele artikelen uit de neerlandistiek en literatuurwetenschap kritisch lezen, vergelijken en problematiseren;
  • methoden en technieken uit de gelezen literatuur maatschappelijk ‘vertalen’ , bijvoorbeeld naar de journalisitiek of naar het literatuuronderwijs.

Uitgebreide omschrijving

De kennis en vaardigheden die een docent Nederlands of een neerlandicus nodig heeft om goed literatuuronderwijs in de moderne letterkunde te verzorgen zijn aan verandering onderhevig. De literatuur zelf verandert, het onderzoek naar die literatuur gaat door transformaties heen, en de maatschappij, ten slotte, stelt ook andersoortige vragen aan de neerlandicus dan vroeger, zoals: hoe verhoudt literatuur zich tot de nieuwe media? Wat is de rol van literatuur in een pluriforme samenleving? En welke rol kan literatuur spelen in het onderwijs van nieuwe generaties leerlingen?

Dit vak richt zich op de verdieping van de kennis van de primaire literatuur, verbreding van de belezenheid, inzicht in verschillende methoden en het verwerven van kritische, didactische en creatieve vaardigheden m.b.t. literatuur, literatuuronderwijs en journalistiek. In de colleges lees je primaire teksten náást academische publicaties over methodologische ontwikkelingen op het vlak van bijvoorbeeld literatuursociologie, representatiekritiek, mediatheorie, literatuurdidactiek, enzovoorts.

Leidende vragen zijn: welke veranderingen doen zich voor in de literaire cultuur, het literatuuronderzoek en het literatuuronderwijs? Hoe hangen die veranderingen samen? En hoe vertalen zij zich in de manier waarop neerlandici kennis over literatuur overdragen aan uiteenlopende groepen – van leerlingen tot volwassen lezers?

Dit jaar staat ‘het onderlegde gesprek over literatuur’ centraal in de cursus. Een belangrijk (maar zeker niet het enige) kenmerk van Nederlandstalige literaire teksten is dat ze bijdragen aan de circulatie van, en reflectie op, opvattingen over de rol van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, gender, fysieke en mentale diversiteit, en/of seksuele identiteit in de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving (Kern wet ‘Verduidelijking burgerschap’).

Dat betekent dat het voeren van ‘onderlegde gesprekken’ over literaire teksten kan worden gerekend tot burgerschapsvaardigheden. Het gesprek over literaire teksten is – in feite al sinds de opkomst van het koffiehuis – een waardevolle oefenplaats voor democratie, participatie en identiteit. Maar hoe geef je dat gesprek effectief vorm in de publieke ruimte van nu? Hoe stel je je vragen af op relevante doelgroepen (leerlingen, studenten, professionals, algemeen geïnteresseerden)? En hoe verhoud je je tot de in rap tempo veranderende literaire cultuur van vandaag? Wat is literatuur anno nu, kortom, en tot wat voor gesprek nodigt zij uit?

In deze cursus zoek je naar antwoorden op deze vragen door je te verdiepen in nieuwe literaire ontwikkelingen en genres enerzijds en recente studies en publieksboeken óver deze ontwikkelingen en genres anderzijds. We analyseren hoe zowel auteurs als onderzoekers vormgeven aan het ‘onderlegde gesprek’ waartoe literatuur uitnodigt. We vragen ons ook af hoe we dat gesprek zelf kunnen vormgeven – in het onderwijs, via creatieve media zoals vlogs en podcasts, en via aansprekende vormen van kritiek en cultuurjournalistiek.

Deze cursus is zeer geschikt voor studenten van de Educatieve Master. Dit vak richt zich mede (maar niet uitsluitend) op het literatuuronderwijs via de verdieping van de kennis van de primaire literatuur, verbreding van de belezenheid, inzicht in verschillende methoden en het verwerven van kritische, didactische en creative vaardigheden m.b.t. literatuuranalyse, literatuuronderwijs en journalistiek. De studenten gaan aan de slag met o.a. de vraag: Hoe vertalen de ontwikkelingen in de literatuur, het literaire veld en het literatuuronderwijs zich in de manier waarop neerlandici literatuur analyseren en kennis daarover overdragen? Daarbij wordt in elk college gebruik gemaakt van teksten die literatuurtheoretische en onderwijsfilosofische inzichten combineren met reflectie op didactiek. Studenten hebben de vrijheid om het educatieve aspect te benadrukken in hun opdrachten, maar zijn daartoe niet verplicht.

Om een gelijkwaardig startniveau te realiseren is het noodzakelijk dat deelnemers beschikken over elementaire analytische en letterkundige kennis en vaardigheden, zoals uiteengezet in gemakkelijk verkrijgbare handboeken als Erica van Boven en Gillis Dorleijn, Literair mechaniek: de analyse van verhalen en gedichten (derde of latere druk) en/of Kiene Brillenburg Würth en Ann Rigney (red.), Het leven van teksten: een inleiding tot de literatuurwetenschap en/of Jan Rock, Gaston Franssen en Femke Essink, Literatuur in de wereld: handboek moderne letterkunde.

Examen informatie

Werkvormen
Voorbereidende online opdrachten; werkgroepen

Toetsing
Leesvragen 20% Korte, online in te dienen beschouwingen met antwoorden op vragen over de te lezen tekst.
Podcasts/vlog 30% Publieksgerichte vormgeving van het onderlegde gesprek.
Essay 50% Persoonlijk getoonzette reflectie op een literair fenomeen in het licht van inzichten over literatuur(onderwijs) en burgerschap.

Studielast
7 bijeenkomsten = 10 uur
Leeswerk voor 7 bijeenkomsten = 48 uur
Leesvragen: korte, online in te dienen beschouwingen met antwoorden op vragen over de te lezen teksten = 7 uur
Podcast/vlog en reflectie: publieksgerichte vormgeving van het onderlegde gesprek en reflectie op de productie van medestudenten = 35 uur
Essay: persoonlijk getoonzette reflectie op een literair fenomeen in het licht van inzichten over (onderwijs over) literatuur en burgerschap = 40 uur

UvA/VU/TiU
Binnen sommige opleidingen is het mogelijk om deze cursus voor 6 ECTS te volgen, in plaats van 5 ECTS. In dat geval lees je, naast de verplichte teksten in deze cursus, alle teksten die in de weekplanning als ‘Optioneel’ staan. Daarnaast schrijf je een essay van 2.500 woorden, in plaats van 2.000 woorden, en verwerk je een extra, zelf gevonden, relevante secundaire tekst in het essay. Geef in week 1 aan bij de docenten dat je de cursus voor 6 ECTS wilt volgen.

 

Boeken/Literatuur

We lezen in deze cursus de volgende langere werken:
• Simone Atangana Bekono, Confrontaties (2020) (224 pagina’s) (lenen/aanschaffen)
• F. Bordewijk, “Bint” (1934) (131 pagina’s) (lenen/aanschaffen)
• Merel van Slobbe, de maan schijnt feller in de metaverse (2023) (80 pagina’s) (lenen/aanschaffen)
• Willem Elschot, “het dwaallicht” (1946) (36 pagina’s) ( https://www.dbnl.org/tekst/_nie010194601_01/_nie010194601_01_0004.php of lenen/aanschaffen))
• Franca Treur, De woongroep (2014) (280 pagina’s) (lenen/aanschaffen)

Kosten: Max €50 (kosten zijn minder wanneer de literatuur tweedehands wordt aangeschaft of wanneer boeken geleend kunnen worden uit de bibliotheek).

Meer informatie

Rooster
07-11-2025 (UU, Utrecht) 11:00-12:45
14-11-2025 (Online) 11:00-12:45
21-11-2025 (UU, Utrecht) 11:00-12:45
28-11-2025 (Online) 11:00-12:45
05-12-2025 (UU, Utrecht) 11:00-12:45
12-12-2025 (Online) 11:00-12:45
19-12-2025 (UU, Utrecht) 11:00-12:45

Inschrijven

Enrolment Form
The university you are currently enrolled at (+ pay tuition fees) at the start of the course.
Please only enter your university email address in this field!
Have you achieved a university bachelor diploma or a university of applied sciences bachelor diploma plus a university premaster diploma, in the target language of the course you want to follow? If not, please contact the course coordinator to see if you meet the entry requirements. Masterlanguage courses are not open to bachelor students.