NED25-26 Taalkunde in het onderwijs
Naam cursus
Taalkunde in het onderwijsUniversiteit
ULPunten/Credits
5/6 ECCursusdatum
semester 2 (2025 - 2026)Inschrijfdatum
Locatie
UtrechtNaam docent
Dr. Astrid van Alem (UL) & Dr. Jimmy van Rijt (UU)E-mail contactpersoon
Astrid van AlemDoel van de cursus
De student:
- Kent en doorziet de plaats van taalkunde in het schoolvak Nederlands en heeft een visie ontwikkeld op de rol die taalkunde zou moeten spelen, in het bijzonder in het licht van de huidige ontwikkelingen met betrekking tot het schoolvak. Deze visie komt tot uitdrukking in de les/lessen die de student ontwikkelt;
- kan de verworven taalkundige kennis toepassen bij het maken van een module die kan worden ingezet in het middelbaar onderwijs;
- kan de keuze voor en het ontwerp van een dergelijke module onderbouwen op grond van inhoudelijke en didactische argumenten.
Uitgebreide omschrijving
Het vak Taalkunde in het onderwijs behandelt algemeen aansprekende thema’s die een centrale rol spelen in de programma’s van alle deelnemende universiteiten zoals taalstructuur, taalvariatie, taalverandering en meertaligheid. Deze thema’s worden behandeld vanuit een educatief perspectief. Doel is om studenten te laten nadenken over de rol van taalkundige kennis in een bredere maatschappelijke context en om ze te trainen in het toegankelijk maken van taalkundige kennis voor een breder (school)publiek. De leerdoelen dragen bij aan de eindtermen die landelijk geformuleerd zijn voor educatieve en algemene masters voor het onderdeel Nederlandse taalkunde. Zowel door de onderwerpkeuze als door het educatief perspectief is de cursus aantrekkelijk voor studenten. De leerdoelen van het vak sluiten zowel aan bij de educatieve masters als bij de algemene masters.
- Diepgravend analyseren van taalkunidige en taalkundedidactische thema’s.
- Nadenken over het maken van een vertaalslag van taalkundige theorie naar educatieve praktijk.
Studenten ontwikkelen een lesmodule voor het middelbaar onderwijs waarin ze taalkundige theorie vertalen naar de educatieve praktijk. De lesmodule wordt onderbouwd met didactische concepten die in de cursus worden geïntroduceerd.
De student moet het Nederlands op minimaal C1-niveau beheersen.
Examen informatie
Werkvormen
Hoor-/werkcolleges met actieve participatie
Toetsing
Actieve participatie (voorwaardelijk)
Ontwerp educatieve module en verantwoording (80%)
Presentatie educatieve module en verantwoording + implementatie feedforward pitchpresentaties (20%)
Studielast
5 (of 6) ECTS, 140 uur waarvan:
15 contacturen
28 uur voorbereiding (lezen literatuur)
97 uur eindopdracht, waarvan:
- 77 uur uitwerken concept en materiaal lesmodule
- 4 uur voorbereiden eindpresentatie
- 16 uur opschrijven eindopdracht
UvA/VU/TiU
6 EC voor deze studenten mogelijk middels uitbreiding van de eindopdracht. Graag in week 1 afstemmen met de docenten.
Boeken/Literatuur
Wordt nog bekend gemaakt.
Meer informatie
Rooster
06-02-2026 (UU, Utrecht) 11:00- 12:45
13-02-2026 (Online) 11:00-12:45
20-02-2026 (UU, Utrecht) 11:00-12:45
27-02-2026 (Online) 11:00-12:45
06-03-2026 (UU, Utrecht) 11:00-12:45
13-03-2026 (Online) 10:00-12:45
20-03-2026 (UU, Utrecht) 11:00- 12:45