NED24-25 Taalbeheersing in de praktijk

Naam cursus

Taalbeheersing in de praktijk: stijlen in het nieuws

Universiteit

RUG

Punten / credits

5/6 EC

Cursusdatum

semester 1 (2024 - 2025)

Inschrijfdatum

10/06/2024 - 22/09/2024

Locatie

Utrecht/online

Naam docent

Ninke Stukker (RUG) & Luuk Lagerwerf (VU)

E-mail contactpersoon

Ninke Stukker

Doel van de cursus

De student:

  • kan de taalbeheersing positioneren ten opzichte van nauw verwante vakken zoals de taalwetenschap, sociale wetenschappen en psychologie;
  • kan de drieslag analyse-evaluatie-advies uitwerken voor één of meerdere genres, media en/of contexten;
  • kan inzichten uit de taalbeheersing toepassen in een maatschappelijke context en toegankelijk maken voor een breder publiek.

Uitgebreide omschrijving

Kenmerkend voor de taalbeheersing is de combinatie van theoretisch inzichten uit diverse onderzoeksdisciplines (bv. taalwetenschap, sociale wetenschappen, psychologie) en praktische toepassing daarvan op maatschappelijk relevante terreinen. Het vak Taalbeheersing in de praktijk positioneert de taalbeheersing als een multidisciplinair vak en maakt verbanden tussen taalbeheersing en verwante deelgebieden zichtbaar. Een centraal doel van het vak is dat studenten inzichten uit de taalbeheersing toegankelijk maken voor een breder publiek mede door verbanden met andere disciplines zichtbaar te maken en door wetenschappelijke inzichten succesvol in te zetten om praktijkvraagstukken op te lossen.

De centrale drieslag die het taalbeheersingsonderzoek typeert: analyse – evaluatie – advies wordt verder uitgewerkt voor één of meerdere genres, media en/of contexten. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij specifieke thema’s die een rol spelen in de programma’s van de deelnemende universiteiten, zoals toepassing van nieuwe digitale genres (webcare, digitaal onderwijs), begrijpelijke taal, interculturele communicatie, argumentatie, stilistiek en mediakeuze. Het vak Taalbeheersing in de praktijk behandelt deze thema’s vanuit een toegepast en populariserend perspectief. Doel is om studenten te laten nadenken over de rol van taalbeheersing in een bredere maatschappelijke context en om ze te trainen in het toegankelijk maken van kennis op het gebied van de taalbeheersing voor een breder publiek.

Nieuwsmedia strijden om de aandacht van het publiek. De traditionele krantenwebsite concurreert met sociale media; nieuwstitels (zoals NRC, de Correspondent) presenteren zich als ‘merk’ met een eigen identiteit en alle marketing van dien. Met speciale nieuwskoppen proberen kranten sociale mediagebruikers naar zich toe te lokken. Schrijfstijlen spelen in deze processen een subtiele maar belangrijke rol. ‘De krant van wakker Nederland’ schrijft heel anders dan de krant die adverteert met de slogan ‘Echt leiderschap begint met volgen’. Een liveblog kun je op basis van de tekst onderscheiden van een commentaar in de papieren krant. Hoe zorgen journalisten dat hun stijl herkenbaar is? Hoe werkt stijl? Welke stijlstrategieën zijn effectief?  Met deze vragen gaan we in de cursus aan de slag. Je leert stijlen te analyseren en je neemt kennis van (typen) effectonderzoek.

Educatief perspectief

De cursus richt zich niet expliciet op educatieve contexten, maar de cursusinhoud leent zich wel degelijk voor toepassingen in het lees- en schrijfvaardigheidsonderwijs bij het schoolvak Nederlands op de middelbare school. Een van de docenten zal hiervan ook voorbeelden geven uit de eigen onderzoekspraktijk

Ingangseisen / Taalbeheersing

BA Nederlandse Taal en Cultuur, BA Communicatie- en Informatiewetenschappen of vergelijkbare taalgerichte opleiding (bv. taalwetenschap, opleiding moderne vreemde talen of klassieke talen). Enige ervaring met en interesse in taal- en tekstanalyse is een vereiste om deze cursus met succes te volgen.

Examen informatie

Werkvorm

Werkcolleges, wekelijkse opdrachten

Toetsing

Eindwerkstuk (onderzoeksrapport, 100%). In de weekopdrachten wordt naar het eindwerkstuk toegewerkt.

Studielast

Collegebezoek: 14 uur

Verwerking collegestof (literatuur): 26 uur

Uitvoering onderzoek (wekelijkse opdrachten): 50 uur

Rapporteren onderzoek (wekelijks, eindopdracht): 50 uur

UvA/VU-studenten

UvA/VU-studenten die 6 EC nodig hebben, kunnen een uitgebreidere of extra opdracht maken. Dit dient met de docenten in week 1 te worden afgestemd.

[Extra eisen eindwerkstuk (VU- en UvA-studenten): 28 uur]

Boeken / Literatuur

N.t.b.

Meer informatie

Rooster

Vrijdag 8-11-2024 Utrecht 13:15-14:45
Vrijdag 15-11-2024 Online 13:15-14:45
Vrijdag 22-11-2024 Utrecht 13:15-14:45
Vrijdag 29-11-2024 Online 13:15-14:45
Vrijdag 6-12-2024 Utrecht 13:15-14:45
Vrijdag 20-12-2024 Utrecht 13:15-14:45
Vrijdag 10-1-2025 Online 13:15-14:45

Reiskosten

Reiskosten (indien van toepassing) kunnen in geval van geen OV-studentenkaart achteraf gedeclareerd worden bij Masterlanguage.

Inschrijven

Enrolment Form
The university you are currently enrolled at.
Have you achieved a university bachelor diploma or a university of applied sciences bachelor diploma plus a university premaster diploma, in the target language of the course you want to follow? If not, please contact the course coordinator to see if you meet the entry requirements. Masterlanguage courses are not open to bachelor students.