NED24-25 Taalkunde in het onderwijs

Naam cursus

Taalkunde in het onderwijs

Universiteit

UL

Punten / credits

5/6 EC

Cursusdatum

semester 2 (2024 - 2025)

Inschrijfdatum

28/10/2024 - 12/01/2025

Locatie

Utrecht/online

Naam docent

G. Rutten (UL) & M. De Belder (UU)

E-mail contactpersoon

G. Rutten

Doel van de cursus

De student:

  • kent en doorziet de plaats van taalkunde in het schoolvak Nederlands en heeft een visie ontwikkeld op de rol die taalkunde zou moeten spelen, in het bijzonder in het licht van de huidige discussies over het schoolvak. Deze visie komt tot uitdrukking in de les/lessen die de student ontwikkelt
  • kan de verworven taalkundige kennis toepassen bij het maken van een module die kan worden ingezet in het middelbaar onderwijs
  • kan de keuze voor en het ontwerp van een dergelijke module onderbouwen op grond van inhoudelijke en didactische argumenten.

Uitgebreide omschrijving

Het vak taalkunde in het onderwijs behandelt algemeen aansprekende thema’s die een centrale rol spelen in de programma’s van alle deelnemende universiteiten zoals taalstructuur, taalvariatie, taalverandering en meertaligheid. Deze thema’s worden behandeld vanuit een educatief perspectief. Doel is om studenten te laten nadenken over de rol van taalkundige kennis in een bredere maatschappelijke context en om ze te trainen in het toegankelijk maken van taalkundige kennis voor een breder (school)publiek. De leerdoelen dragen bij aan de eindtermen die landelijk geformuleerd zijn voor educatieve en algemene masters voor het onderdeel Nederlandse taalkunde. Zowel door de onderwerpkeuze als door het educatieve perspectief is de cursus aantrekkelijk voor studenten. De leerdoelen van het vak sluiten zowel aan bij de educatieve masters als bij de algemene masters.

Samen met de studenten selecteren we thema’s binnen de taalkunde die we dan diepgravend zullen analyseren. Vervolgens denken we na over de manier waarop er een vertaalslag kan worden gemaakt van de taalkundige theorie naar de educatieve praktijk.

Educatief perspectief

De studenten kiezen een educatief perspectief van waaruit ze de module opbouwen.

Ingangseisen / Taalbeheersing

De student moet het Nederlands op minimaal C1-niveau beheersen.

Examen informatie

Werkvorm

Hoor-/werkcolleges met actieve participatie

Toetsing

Actieve participatie (voorwaardelijk)

Ontwerp educatieve module en verantwoording (100%)

Studielast

5 (of 6) EC, 140 uur

14 contacturen

21 uur voorbereiding (lezen literatuur)

105 uur eindopdracht

UvA/VU-studenten

UvA/VU-studenten die 6 EC nodig hebben, kunnen een uitgebreidere of extra opdracht maken. Dit dient met de docenten in week 1 te worden afgestemd.

Boeken / Literatuur

N.t.b.

Meer informatie

Vrijdag 7-2-2025 Utrecht 10:45-12:30
Vrijdag 14-2-2025 Online 10:45-12:30
Vrijdag 21-2-2025 Utrecht 10:45-12:30
Vrijdag 28-2-2025 Online 10:45-12:30
Vrijdag 7-3-2025 Utrecht 10:45-12:30
Vrijdag 14-3-2025 Online 10:45-12:30
Vrijdag 21-3-2025 Utrecht 10:45-12:30