NED24-25 Taalkunde in het onderwijs
Naam cursus
Taalkunde in het onderwijsUniversiteit
ULPunten / credits
5/6 ECCursusdatum
semester 2 (2024 - 2025)Inschrijfdatum
Locatie
Utrecht/onlineNaam docent
Gijsbert Rutten (UL) & Astrid van Alem (UU)E-mail contactpersoon
Gijsbert RuttenDoel van de cursus
De student:
- kent en doorziet de plaats van taalkunde in het schoolvak Nederlands en heeft een visie ontwikkeld op de rol die taalkunde zou moeten spelen, in het bijzonder in het licht van de huidige discussies over het schoolvak. Deze visie komt tot uitdrukking in de les/lessen die de student ontwikkelt
- kan de verworven taalkundige kennis toepassen bij het maken van een module die kan worden ingezet in het middelbaar onderwijs
- kan de keuze voor en het ontwerp van een dergelijke module onderbouwen op grond van inhoudelijke en didactische argumenten.
Uitgebreide omschrijving
Het vak taalkunde in het onderwijs behandelt algemeen aansprekende thema’s die een centrale rol spelen in de programma’s van alle deelnemende universiteiten zoals taalstructuur, taalvariatie, taalverandering en meertaligheid. Deze thema’s worden behandeld vanuit een educatief perspectief. Doel is om studenten te laten nadenken over de rol van taalkundige kennis in een bredere maatschappelijke context en om ze te trainen in het toegankelijk maken van taalkundige kennis voor een breder (school)publiek. De leerdoelen dragen bij aan de eindtermen die landelijk geformuleerd zijn voor educatieve en algemene masters voor het onderdeel Nederlandse taalkunde. Zowel door de onderwerpkeuze als door het educatieve perspectief is de cursus aantrekkelijk voor studenten. De leerdoelen van het vak sluiten zowel aan bij de educatieve masters als bij de algemene masters.
Samen met de studenten selecteren we thema’s binnen de taalkunde die we dan diepgravend zullen analyseren. Vervolgens denken we na over de manier waarop er een vertaalslag kan worden gemaakt van de taalkundige theorie naar de educatieve praktijk.
Educatief perspectief
De studenten kiezen een educatief perspectief van waaruit ze de module opbouwen.
Ingangseisen / Taalbeheersing
De student moet het Nederlands op minimaal C1-niveau beheersen.
Examen informatie
Werkvorm
Hoor-/werkcolleges met actieve participatie
Toetsing
Actieve participatie (voorwaardelijk)
Ontwerp educatieve module en verantwoording (100%)
Studielast
5 (of 6) EC, 140 uur
14 contacturen
21 uur voorbereiding (lezen literatuur)
105 uur eindopdracht
UvA/VU-studenten
UvA/VU-studenten die 6 EC nodig hebben, kunnen een uitgebreidere of extra opdracht maken. Dit dient met de docenten in week 1 te worden afgestemd.
Boeken / Literatuur
N.t.b.
Meer informatie
Vrijdag 7-2-2025 | Utrecht | 10:45-12:30 |
Vrijdag 14-2-2025 | Online | 10:45-12:30 |
Vrijdag 21-2-2025 | Utrecht | 10:45-12:30 |
Vrijdag 28-2-2025 | Online | 10:45-12:30 |
Vrijdag 7-3-2025 | Utrecht | 10:45-12:30 |
Vrijdag 14-3-2025 | Online | 10:45-12:30 |
Vrijdag 21-3-2025 | Utrecht | 10:45-12:30 |